Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Եթե կինոստուդիան լինի, կինոն իրեն-իրեն կծնվի»

«Եթե կինոստուդիան լինի, կինոն իրեն-իրեն կծնվի»
28.11.2014 | 10:40

Կինոօպերատոր ԼԵՎՈՆ ԱԹՈՅԱՆՑԸ ծնվել է 1930-ի սեպտեմբերի 9-ին՝ Թբիլիսիում: Սովորել է Լենինգրադի կինոճարտարագետների ինստիտուտում: «Հայֆիլմ» կինոստուդիայում աշխատանքային գործունեույունն սկսել է 1956-ից: Նկարել է ավելի քան 30 ֆիլմ: Դեպի մեծ կինո տանող ճանապարհը խորդուբորդ է եղել: Ասում է` եթե ճանապարհը հարթ լիներ, գուցե կինո նկարել սովորեր, բայց ինքը արվեստ է ստեղծել:

«ՖԻԼՄԻ ԱՎԱՐՏԻՑ ՀԵՏՈ ՍԱՎԱՆԸ ԲԱՐՁՐԱՑՐԻ, ՈՐ ՏԵՍՆԵՄ` ՏԱԿԸ ՄԱՐԴ ԿԱ՞»

-Պարոն Աթոյանց, ինչպե՞ս գրավեց Ձեզ կինոն:
-Երրորդ դասարանում էի, երբ դպրոց բերեցին կինոպրոյեկտոր, սավան կախեցին պատշգամբի տակ: Ցուցադրում էին «13» համր ֆիլմը: Ապշել էինք: Ֆիլմի ավարտից հետո սավանը բարձրացրի, որ տեսնեմ՝ տակը մարդ կա՞, լավ, բա ձիե՞րը ոնց են բերել: Այդպես վարակվեցի կինոյով:
-Ինչո՞ւ ընտրեցիք օպերատորությունը:
-Ասեմ՝ ինչու օպերատոր դարձա: Մեր փողոցում «Պեպոն» էին նկարահանում, տեսա գլխարկով մարդը նստած է մեծ ապարատի մոտ, գոռգոռում է, հրամաններ տալիս: Մի խեղճուկրակ մարդ էլ կար նկարահանման հրապարակում: Ռեժիսորը նա էր: Տեխնիկայի հետ գործ ունենալն ավելի դուր եկավ ինձ, ու օպերատոր դարձա: Ինչ դարձա՝ դարձա, գոհ եմ իմ կյանքից: Ես երջանիկ մարդ եմ:
-Ասում են` այն ժամանակվա Թբիլիսին հայկական քաղաք էր, հայերենն էր հնչում ամենուր:
-Ճիշտ է, 1978-ի հեռախոսային գիրքը ցույց տամ` 70 տոկոսը հայերի համարներ են: Թբիլիսին Ռուսական կայսրության քաղաքն էր, Կովկասի կենտրոնը: Հայ կապիտալիստներն էին (այն ժամանակ երկիր չունեինք, ռուս կապիտալիստներ էին) կառուցում: Առայսօր շենքերի շքամուտքերի վրա կարելի է տեսնել բրոնզագույն տառերով գրված «Բարի գալուստը»: Դրանք հնանում են, պիտի քանդեն, մենք ո՞նց քանդեցինք Աբովյանը, Ամիրյանը, նրանք էլ քանդում են, նոր քաղաք են ստեղծում: Ասում ենք` մեր շենքերը քանդում են:
-Հայ կինոյի ջատագովները, նրանց թողած ժառանգությունը գնահատվո՞ւմ են ինչպես հարկն է:
-Դմիտրի Քեսայանցը նույնիսկ վաստակավորի կոչում չստացավ: Նրա «Տերն ու ծառան» դասական գործ է: Նույնը Արման Մանարյանը, որ մեր մյուզիքլի հիմնադիրն է, «Հեղնար աղբյուրի», «Տժվժիկի» բեմադրող ռեժիսորը լինելուց զատ:
-Բայց կան մարդիկ, որ ստանում են կոչումներ։
-Ասեմ` ում են տալիս… Չասեմ, լավ, անհարմար է, անուններն էլ չտամ:

«ՀԱՅՖԻԼՄԸ ԵԿԱՄՏԱԲԵՐ Է. ՄԻ ԼԱՎ ՖԻԼՄԸ ԱՄԲՈՂՋ ԱՇԽԱՐՀՆ Է ՆԱՅՈՒՄ»


- «Լավ» կամ «վատ» ֆիլմի չափանիշը փոխվե՞լ է:
-Մեր ժուռնալիստների համար, օրինակ, եթե ֆիլմը կառավարական պարգև է ստացել, ուրեմն լավն է, բոլորին գովում են:
-Կինոն վավերացնում է պատմությունը, կա՞ն թեմաներ, որ պետք է ֆիլմ դառնային, բայց դուրս են մնացել ուշադրությունից:
-Այնքա՜ն թեմաներ կան: Վրացիներն ասում էին՝ եթե ձեր պատմությունը ունենայինք, հանճարեղ ֆիլմեր կստեղծեինք մարդու մասին, մարդկային ճակատագրի: Ո՞Ւր են այդ ֆիլմերը: Երկրորդ աշխարհամարտում հայերս հսկայական ներդրում ենք ունեցել, 350 հազար զոհ ենք տվել: Բայց ֆիլմեր չունենք: «Զինվորն ու փիղը» միակ ֆիլմն է, որտեղ երևում է Հայրենական պատերազմում հայերի մասնակցությունը: Յուրի Երզնկյանը «Իմ ընկերոջ մասին» ֆիլմը նկարահանեց պատերազմի թեմայով: ՈՒզում եմ հիշել՝ էլի կա՞ նման ֆիլմ: Նույնն այսօր է: Արցախյան ազատամարտ ենք ունեցել, այդքան հերոսներ ենք կորցրել, իսկ ֆիլմեր չունենք: Կիսապրոֆեսիոնալ տղաներ կան, որ, շնորհակալություն իրենց, սիրողական մակարդակով նկարահանած, հին տեսանյութեր են հավաքում, կպցնում իրար, գոնե հիշում ենք այդ մարդկանց:
-«Թևանիկը» Արցախյան ազատամարտի մասին է, տարբեր կարծիքներ հնչեցին, նաև ասում էին` միակ ֆիլմն է այս թեմայով:
-Դա ուրիշ կինո է: Պրոպագանդում է արցախյան հերոսամարտը, ես դեմ չեմ, բայց արվեստի գործն ուրիշ բան է:
-Կինոգետները փաստում են, որ հայկական շատ ֆիլմեր արխիվում են մնացել, չեն հանրայնացվում: Ի՞նչն է պատճառը:
-Ավելի քան 500 ֆիլմ է նկարահանվել: «Բարև, ես եմ», «Մենք ենք, մեր սարերը», «Նահապետ». էլ ո՛չ մի ֆիլմ չկա, ո՛չ ռեժիսորներին են հիշում, ո՛չ օպերատորներին, որ հիմնեցին «Հայֆիլմ» կինոստուդիան: Ինչ իրենց աչքի առաջ մնացել է, դա են ցույց տալիս:
-Խոսենք «Հայֆիլմից»։
-«Հայֆիլմը» թալանեցին, խլեցին մեր ձեռքից: Ես ասել եմ, որ «Հայֆիլմը» եկամտաբեր է: Մի լավ ֆիլմը ամբողջ աշխարհն է նայում, մեծ գումարներ է բերում: Հայաստանը կինոերկիր է. անապատ, սար, ծով 100 կմ-ի վրա է: Ամերիկացին անապատ նկարելու համար հասնում է Սահարա, մեր Նորադուզում, Արարատյան դաշտում անապատներ կարելի է նկարահանել, Սևանում` ծով, Շորժայի կողմից ափ չի երևում: Հետո արևը մեզ մոտ ավելի շատ է, քան աշխարհի այլ երկրներում: Ճանապարհները լավն են, ռեստորանները` լավը, քաղաքում հանգիստ է, որ ժամին ուզում ես` ման արի, շատ շահավետ տեղ է կինոյի նկարահանման համար:
-«Հայֆիլմ» կինոստուդիան զուգորդվում է նշանավոր վարպետների մի ամբողջ սերնդի հետ: Մենք այսօր նաև մասնագետների խնդիր չունե՞նք:
-«Հայֆիլմի» մեր վարպետներին Մոսկվան ուզում էր խլել, տուն էր առաջարկում, աշխատանք, չէին գնում: Իսկական հայ էինք այն ժամանակ: Բայց կինոստուդիան շատ կարևոր է, եթե մենք լավ ռեժիսոր չունենանք էլ, մի լավ ռեժիսոր Ֆրանսիայից, Թուրքիայից կարող է գալ` ֆիլմ նկարահանել: Ի վերջո, կարող են գումար ներդնել ֆիլմարտադրության մեջ:
-Ի՞նչ վիճակում են ստուդիան, Ձեր աշխատասենյակը, տեղյա՞կ եք, այցելե՞լ եք:
-Այո, ոտքով դուռը ջարդել են, մտել սենյակս: Սառնարանները տարել են, իսկ ես այնտեղ երշիկ չէի պահում, նեգատիվներ կային: Երբ նկարահանում էինք Համո Սահյանին, Մարտիրոս Սարյանին, Ավետիք Իսահակյանին, ես բոլոր կադրերը պահում էի: Երկու սառնարան լիքը կադրեր էին: Հիմա չկան: Ավերվել է ստուդիան: Առաստաղը կաթում է, պատերի գաջը թափվել է: Ես մինչև 2004-ը աշխատել եմ, այն ժամանակ գործող ստուդիա էր. քամի փչող ինքնաթիռներ կային, տաղավարներ, հաստոցներ, որ, երևի, որպես երկաթ են վաճառել: Եկող տարի պայմանագրի ժամկետը լրանում է, գուցե վերադարձնեն, բայց դատարկ ստուդիան ի՞նչ պիտի անենք: Հովանավոր պետք է գտնել:
-Լավ, իսկ ինչո՞ւ սեփականացրին, եթե պիտի քանդեին:
-Միայն դա չքանդեցին: Ֆիզիկայի ինստիտուտը քանդեցին, Գյուրզադյանի կենտրոնը, Հերունու կենտրոնը: Ինչո՞ւ քանդեցին: Մեր երկիրը ոնց որ ոսկոր լինի օտարների կոկորդում: Տասը հազար տարուց ավելի է՝ ուզում են վերացնել մեզ, չի հաջողվում, Աստված մեր կողմն է:

«ՄԱՆԹԱՇՈՎԸ ՓՈՂ ՉԷ՞Ր ՍԻՐՈՒՄ»


-Եղած ֆիլմը հանդիսատեսին հասցնելու խնդիր էլ ունենք: Ի՞նչ կասեք այս մասին:
-Կինոթատրոններ չկան: «Մոսկվա» կինոթատրոնը Կինոյի տան դերն է կատարում: Կինոտուն էլ չկա, երեք սենյակ է մնացել: Մի կիսատ-պռատ կինո «Նաիրի» էլ ունենք, հյուրասենյակն էլ վերցրել են, հետևի կողմից ենք բարձրանում վերև, որ իջնենք կինոդահլիճ: Դա անաստվածություն է, մի կինոտուն է, հետ տվեք, էլի, ուրիշ տարածք չկա՞: Մի քիչ ազգ սիրող եղեք, հասկացանք` փող, փող: Մանթաշովը փող չէ՞ր սիրում: Բա ինչի՞ արձանը դրեցին, Հրանտ Վարդանյանի արձանն էլ կդնեն, Լևոն Հայրապետյանինն էլ, որ ամեն ինչ ուզում է անել հայրենիքի համար: Ռուսաստանում նրան տանջում են:
-Եկել հասել ենք այստեղ, և ունենք այն, ինչ ունենք: Ի՞նչ է պետք հայ կինոյի վերածննդի համար:
-Կոնսերվատորիան եթե չլինի, երաժիշտները կգնան Ֆրանսիայում, Մոսկվայում կսովորեն, հետ կգան: Բայց օպերային թատրոնը պետք է, «Արամ Խաչատրյան» համերգասրահը պետք է: Կինոստուդիան էլ եթե լինի, կինոն իրեն-իրեն կծնվի:

Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ
(շարունակելի)

Լուսանկարներ

. .
  • «Արփա - Սևան»
  • «Զինվորն ու փիղը»
  • «Մորգանի խնամին», նկարահանման պահին
  • «Աքսորական   № 011»
  • «Տժվժիկ»
Դիտվել է՝ 2911

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ